Handel detaliczny w 2019 roku: Siedem ważnych trendów

03.01.2019

Siedem trendów w branży handlu detalicznego, które były widoczne w 2018 roku, mają szanse być kontynuowane w roku 2019 – mówi Małgorzata Cichecka, Sales Effectiveness Leader for CEE w Nielsenie.

Oto siedem trendów w obszarze handlu detalicznego, które według Małgorzaty Cicheckiej, ekspertki firmy Nielsen, będą ważne w 2019 roku:

1. Trend zdrowotny

Zdrowie jest zdecydowanie największą obawą Polaków. Trzy czwarte polskich konsumentów zgadza się ze stwierdzeniem, że „jesteś tym co jesz”. W związku z tym coraz większą uwagę zwracamy na to, co jemy i nie oszczędzamy na produktach spożywczych. – Ma to odzwierciedlenie przede wszystkim w uważnym czytaniu etykiet na opakowaniach, ale również wybieraniu produktów z możliwie najkrótszą listą składników. Wpływa to także na decyzje zakupowe kupujących, gdyż zdecydowanie więcej Polaków niż Europejczyków jest gotowych zapłacić więcej za produkty nie zawierające niepożądanych składników – mówi Małgorzata Cichecka, Sales Effectiveness Leader for CEE w Nielsenie.

2. Patriotyzm zakupowy

Trend zdrowotny powoduje również wspieranie rodzimych dostawców zdrowej żywności. Patriotyzm zakupowy zaczynamy obserwować na polskim rynku dla coraz większej ilości kategorii spożywczych i kosmetyczno-chemicznych. – Według badań Nielsena średnio co drugi konsument w Polsce twierdzi, że woli kupować produkty, które zostały wytworzone przez lokalnych producentów niż przez międzynarodowe koncerny. Lokalność ma też dla nas większe znaczenie niż dla przeciętnego Europejczyka – tłumaczy ekspertka.

Dodaje, że do wyboru lokalnych produktów przyczynia się wiele czynników – lokalna produkcja kojarzy się z lepszą jakością, wspieraniem polskiej gospodarki, ale również daje poczucie przynależności do konkretnej społeczności.

3. Spersonalizowane oferty

Sama przynależność do konkretnej, wąskiej społeczności konsumentom już nie wystarcza – chcą czuć się wyjątkowi i mieć indywidualnie spersonalizowaną ofertę. – Ten trend jest bardzo widoczny na rynku kosmetyków, gdzie można dopasowywać produkty do wszystkich swoich potrzeb (specyfika rodzaju skóry, włosów), ale także samo opakowanie można zamówić w spersonalizowanej formie. W tym kierunku podążają również producenci produktów spożywczych – zauważa przedstawicielka Nielsena.

4. Rozwój kanału e-commerce

Zdecydowanie prostszy dostęp do spersonalizowanej indywidualnie oferty daje nam łatwy dostęp do internetu oraz rozwój e-commerce. Kanał ten nadal jest niedoceniony i możliwości jego rozwoju w Polsce są ogromne – według Nielsena sprzedaż online stanowi niespełna 1% sprzedaży rynku dóbr FMCG w Polsce. Dla polskiego rynku FMCG udział e-commerce jest zdecydowanie niższy niż średnia globalna. – Przewidujemy jednak, że zakupy online będą miały coraz większą liczbę swoich zwolenników i w ciągu kolejnych 4 lat udział ten może zostać podwojony – mówi Małgorzata Cichecka.

5. Trend convenience

Zdaniem ekspertki nawyki kupujących nie zmienią się jednak tak szybko, a faktem jest, że Polacy lubią robić zakupy stacjonarnie – polscy shopperzy odwiedzają średnio 4 sklepy miesięcznie. Również zdecydowana większość z nich skłania się do robienia mniejszych zakupów, co potwierdza najbardziej popularna misja zakupowa – uzupełnianie zapasów. Natomiast już na trzecim miejscu wśród motywacji kupujących i wyborze sklepu jest przyjemne doświadczenie zakupowe. 8 na 10 kupujących woli robić zakupy w dobrze zorganizowanym sklepie, w którym panuje miła atmosfera. Jest to jedną z przyczyn rozwoju kanału convenience. Odpowiada on również bardzo dobrze na inne potrzeby polskich konsumentów, gdyż Polacy zdecydowanie mają coraz mniej czasu, w związku z czym zakupy muszą być szybkie i wygodne. W tej sytuacji cena nie jest najważniejsza – 30% polskich kupujących deklaruje, że cokolwiek, co zaoszczędzi ich czas, jest warte wyższej ceny.

6. Wrażliwość na promocję

Pomimo trendu convenience Polacy są ciągle wrażliwi na promocje. Niemalże wszyscy kupujący zauważają zmiany cen żywności. A ponad połowa z nich twierdzi, że porównuje ceny marek sklepowych i producenckich. – Mimo, że obserwujemy niewielki spadek liczby shopperów, którzy deklarują, że zmieniają sklep ze względu na promocje, to są one nadal istotne dla większości kupujących. Powszechnie dostępne gazetki sklepowe, które są najbardziej popularnym medium informującym o promocjach, ułatwiają shopperom korzystanie z ofert specjalnych – tłumaczy ekspertka.

7. Rosnąca rola kanału petrolvenience

W 2018 roku wprowadzono ważną zmianę – ograniczenie handlu w niedziele. Wszyscy zadawali sobie pytanie jak to wpłynie na rynek i nawyki konsumentów. – Według Nielsena możemy stwierdzić, że zakaz nie wprowadził drastycznych zmian. Duża część zakupów została przeniesiona na pozostałe dni tygodnia, co w dużej mierze wspierają przyjęte przez sieci handlowe strategie. Na podstawie dotychczasowych analiz możemy również zaryzykować stwierdzenie, że nawyki kupujących nie ulegają zmianie, a zmienia się jedynie miejsce dokonywania zakupów – wyjaśnia Małgorzata Cichecka.

– Beneficjentem tej zmiany z całą pewnością są stacje benzynowe. Już co 10 kupujący zdecydował się na zakupy w tych placówkach detalicznych, gdzie coraz ważniejszym celem wizyty stało się nie tylko tankowanie, ale dodatkowo towarzyszyły temu zakupy. W ostatnich latach stacje benzynowe przyjęły rolę kanału, który w Nielsenie nazwaliśmy petrolvenience, teraz dodatkowo ten kanał zyskuje poprzez zwiększoną sprzedaż wielu kategorii FMCG – dodaje ekspertka.

(03.01.2019 za portalspozywczy.pl)