Dyskonty dzięki reklamie poradziły sobie z zakazem handlu w niedziele

08.01.2019

Największymi beneficjentami ograniczenia handlu w niedziele są stacje benzynowe. Kanałem, odnotowującym wyższą dynamikę sprzedaży są także dyskonty, które m.in. dzięki zwiększeniu wydatków na reklamę zdołały przyciągnąć więcej konsumentów w czwartek, piątek i sobotę.

Handel detaliczny w Polsce mierzy się od marca 2018 roku z nową rzeczywistością, którą kształtują ograniczenia w handlu w niedzielę. W jaki sposób odbiło się to na wynikach sprzedaży kategorii FMCG? Komentuje Joanna Rogalska – client director w Nielsenie.

– Ocena nie jest jednoznaczna. Z jednej strony wzrost sprzedaży w okresie od początku roku do lipca wyniósł +5,4%, a w samym okresie obowiązywania zakazu +5,7%, z drugiej jednak strony niewątpliwie na wynik ten miała wpływ dobra pogoda, która pozytywnie wpłynęła na sprzedaż wielu kategorii koszyka spożywczo-chemicznego oraz papierosów. Niemniej jednak nie wszystkie kanały dystrybucji w równym stopniu są beneficjentami tego wzrostu. Największą dynamikę sprzedaży odnotowują stacje benzynowe, dla których ograniczenia w handlu przyniosły wzmocnienie wcześniej obserwowanego już intensywnego rozwoju sprzedaży produktów FMCG, ale wzrost sprzedaży był również udziałem średnich sklepów spożywczych oraz sklepów ze słodyczami i alkoholem – mówi Joanna Rogalska.

Jak zaznacza ekspertka Nielsena, kanałem odnotowującym wyższą dynamikę sprzedaży wartościowej po wprowadzeniu regulacji są także dyskonty, które istotnie zwiększyły w tym czasie swoje wydatki reklamowe, a także dzięki podjętym działaniom zdołały przyciągnąć więcej konsumentów w czwartek, piątek i sobotę.

Pomimo możliwości prowadzenia sprzedaży w niedziele z ograniczeniami w handlu przez część sklepów małoformatowych, to nie ostatni dzień tygodnia w tych tygodniach miał kluczowy wpływ na ich obroty. Już przed nowymi regulacjami znaczenie niedziel w całym tygodniu handlowym było proporcjonalnie niższe, a teraz dodatkowo jeszcze uległo zmniejszeniu. Decydujące jest, które sklepy zdołają zachęcić konsumentów do zakupów od czwartku do soboty.

Przypomnijmy, że Biedronka już w marcu 2018 roku opublikowała spot pt. „Niedziele bez handlu? Jesteśmy gotowi”. Informowała w nim o kilku rozwiązaniach, które ułatwią robienie weekendowych zakupów przed niedzielami, podczas których będzie obowiązywał zakaz handlu. Podobne rozwiązania zastosowała również sieć Lidl.

(08.01.2019 za dlahandlu.pl)