Odpowiednie oświetlenie w sklepie może zwiększyć wartość koszyka o 5,5%

11.011.2019

Ostatni czas przyniósł wzrost inwestycji w oświetlenie sklepowe. Oprawy LED zastępują świetlówki już nie tylko w delikatesach, ale także w dyskontach. Coraz więcej świadczy też o tym, że – jak na Zachodzie – i w naszych obiektach handlowych zastosowanie znajdą nowoczesne inteligentne systemy zarządzania i optymalizacji.

Według badań przeprowadzonych przez serwis Elektronika B2B, ¾ podmiotów działających na rynku oświetlenia LED rok temu oceniało koniunkturę i warunki biznesowe jako dobre lub bardzo dobre. Za tę sytuację w pewnej mierze odpowiadają najprawdopodobniej modernizacje mające miejsce w sklepach – według niemieckich danych, nakłady na oświetlenie w placówkach handlowych rosły ostatnio nawet 1,5 krotnie. To z kolei może wynikać z dużej skali wymiany instalacji świetlówkowych na diody oraz wdrażaniu inteligentnych systemów oświetlenia. Kluczowe dla oświetlenia sklepowego terminy mijającego i najpewniej także przyszłego roku to LED, HCL i RI – (light emitting diode – dioda emitująca światło; human centric lighting – oświetlenie dostosowane do biorytmu człowieka i retail intelligence – inteligentne systemy zarządzania sklepami).

LED

Diody stają się domyślnym wyborem inwestorów w nowych sklepach i stopniowo wypierają starsze technologie w istniejących placówkach. Nie tylko zużywają mniej prądu, ale – jak wynika z badań – pozwalają także zwiększać sprzedaż. Już kilka lat temu łączne nakłady na kupno i eksploatację opraw LED stanowiły mniej więcej połowę wydatków związanych z korzystaniem z analogicznych świetlówek. Dzięki szeregowi usprawnień, współczesne oprawy LED dla branży retail mogą zużywać nawet o 1/3 energii elektrycznej mniej niż odpowiedniki z 2011 roku. Co istotne, ich wydajność rośnie bez negatywnych konsekwencji dla jakości światła. W dalszym ciągu zachowują wszystkie parametry istotne dla skutecznej ekspozycji produktów oraz samopoczucia osób przebywających w sklepie. Tego typu specjalistyczne, pozwalające podkreślać wizualne walory produktów moduły wspierają sprzedaż. W monitorowanym przez Uniwersytet w Hasselt eksperymencie przeprowadzonym w holenderskim supermarkecie PLUS wykazano, że wdrożenie systemu złożonego z oświetlenia ogólnego, pośredniego i selektywnie akcentującego dominujące barwy produktów pozwala wydłużyć czas spędzany przez konsumentów w sklepie o 8% i zwiększyć średnią wartość koszyka o 5,5%. – Obszarem, w przypadku którego właściciele sklepów zauważają szczególnie duże korzyści związane z przejściem z lamp wyładowczych wysokoprężnych (w tym tzw. białej sody) na specjalistyczne oświetlenie LED, są lady chłodnicze z mięsem – mówi Filip Gabryelczyk, menedżer sprzedaży Segmentu Retail TRILUX Polska. – Jak wynika z doświadczeń naszych klientów, zastosowanie opraw z modułami emitującymi dopasowane do barwy mięs i wędlin różowawe światło może skutkować nawet dwucyfrowymi wzrostami sprzedaży – relacjonuje.

HCL

Krokiem dalej w obszarze poprawy doświadczeń konsumentów i wyników sprzedażowych są systemy wykorzystujące technologię Human Centric Lighting, pozwalającą oświetleniu elektrycznemu naśladować naturalne zmiany barwy światła w ciągu dnia. Jak wynika z eksperymentu przeprowadzonego przez Grupę TRILUX w niemieckich supermarketach, jej zastosowanie pozytywnie wpływa zarówno na ocenę sklepu przez klientów, jak i wartość ich zakupów. Z zebranych informacji wynika, że w sklepie dynamicznie dostosowującym światło do pory klienci spędzali o 21% więcej czasu i oceniali atmosferę o 35%, a obsługę o 23% wyżej niż w bardzo podobnej placówce z oświetleniem statycznym. Co więcej, sprzedaż ogółem była w nim większa o 12%, a w wybranych działach wzrosty przekraczały 20% (mięso pakowane +23, wina i alkohole +23, owoce i warzywa +26, słodycze +28 procent).

RI

Retail Intelligence (RI) to stosunkowo młoda koncepcja rozwijająca się w ramach nurtu Internetu Rzeczy. Zakłada optymalizację rozmieszczenia towarów na podstawie automatycznie agregowanych danych na temat zachowań konsumenckich. – Sieci handlowe eksperymentują obecnie z technologiami takimi jak indoor positioning, heat mapping, czy transmisja na telefon konsumenta danych na temat produktów i promocji dostępnych w alejce, przy której się znajduje – opowiada Filip Gabryelczyk. – Nie jest wykluczone, że w najbliższym czasie komplementarną częścią tych systemów stanie się zintegrowane oświetlenie, pozwalające prowadzić klientów światłem i rozświetlać towary, których kupno rozważają – prognozuje ekspert TRILUX Polska.

(11.01.2019 za dlahandlu.pl/pr)