W co inwestują największe mleczarnie w Europie?

22.01.2019

Rada Eksportu Produktów Mleczarskich w Stanach Zjednoczonych (USDEC) przygotowała zestawienie najważniejszych działań rozwojowych największych mleczarń na świecie. Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych BGŻ BNP Paribas, wybrał najważniejsze działania, które dotyczyły firm europejskich.

W 2018 roku Arla Foods planowała na działalność inwestycyjną przeznaczyć 527 mln euro. Połowa środków miała być przeznaczona na projekty poza Europą (m.in. na Bliskim Wschodzie, w Afryce Płn., Chinach i Azji Pd.-Wsch.). W Wielkiej Brytanii Arla przejęła Yeo Valley Dairies rozbudowując w ten sposób swoje portfolio produktów organicznych na tym rynku. Firma podpisała też 21-letnią, strategiczną umowę ze Starbucksem przyznającą Arli licencję na dalszą produkcję, dystrybuuję i sprzedaż napojów kawowych na bazie mleka, gotowych do spożycia (RTD). Arla Food połączyła siły ze start-upem Mimica Touch, aby stworzyć „wyboiste etykiety”, które sygnalizują, że produkty osiągnęły koniec okresu przydatności do spożycia.

FrieslandCampina w 2018 roku planowała zainwestować 100 mln euro w celu zwiększenia sprzedaży w Chinach. Środki te przeznaczone są na rozszerzenie dystrybucji preparatów dla niemowląt i dzieci do mniejszych miast, zwiększenie sprzedaży płynnych produktów dla sektora gastronomicznego oraz wprowadzenie nowych artykułów np. serów. Mleczarnia ta i Veris Investments zakupiły mniejszościowy pakiet udziałów w etiopskiej mleczarni Holland Dairy.

Glanbia Ingredients koordynuje projekt KE AgriChemWhey w Irlandii. Plan zakłada budowę zintegrowanej biorafinerii o wartości 37 mln euro, która przetworzy rocznie 25 tys. t permeatu serwatki i odlaktozowanego permeatu serwatki na kwas L-mlekowy, kwas polilaktyczny, minerały do żywienia ludzi i nawozy pochodzenia biologicznego.

Brytyjski Dairy Crest miał przeznaczyć 85 mln funtów na rozbudowę zdolności produkcyjnych serów i serwatki w zakładzie w Kornwalii. Pozwoli to w ciągu 5 lat zwiększyć moce produkcyjne sera z 54 tys. t do 77 tys. t rocznie, przy proporcjonalnym wzroście ilości serwatki.

Nestlé wprowadziło w Chinach pod nazwą Illuma Atwo produkt w formule A2 beta-kazeina – białko dla niemowląt. Oznacza to zwiększenie konkurencji w rozwijającym się sektorze mleczarskim A2 pomiędzy Nestlé a takimi firmami jak nowozelandzka spółka a2 Milk Co. i australijska firma Freedom Foods, które już posiadają produkty na rynku.

Po dziewięciomiesięcznym procesie negocjacji Milk Alliance (grupa dziewięciu ukraińskich producentów mleka) rozpoczęła wysyłkę sera do Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

(22.01.2019 za BGŻ BNP Paribas)