Na co powinny zwrócić uwagę sieci handlowe w 2019 roku?

31.01.2019

Od lat na rynku mówi się o wzroście znaczenia, a nawet dominacji wykorzystywanych przez konsumentów urządzeń mobilnych. Trend ten faktycznie spełnił się w połowie 2018 roku, kiedy to, jak wynika z danych, użytkownicy sieci w Polsce częściej sięgali po swoje małe, przenośne urządzenia, niż po komputery, by korzystać z internetu – mówi Diana Stachera, Head of PR and Communications JJ Communications.

– Jest to bardzo jasny i silny sygnał nie tylko dla sieci handlowych, ale dla całej branży retail – nie tylko tej działającej online, ale również sprzedawców działających stacjonarnie czy w obu tych kanałach. Ma on bowiem ogromne znaczenie zarówno dla wyboru i wsparcia poszczególnych kanałów sprzedaży, ale przede wszystkim dla realizowanych działań marketingowych i komunikacyjnych – mówi Diana Stachera, Head of PR and Communications JJ Communications.

– Mimo spadku użytkowników serwisu i aplikacji w USA, medialnych skandali (również o charakterze politycznym), wyraźnego obniżenia popularności wśród najmłodszej grupy odbiorców, to właśnie Facebook, jako wiodące medium społecznościowe, nadal utrzymuje na polskim rynku silną pozycję – dodaje.

Tłumaczy, że na znaczeniu stale zyskuje Instagram, stając się jednym z najchętniej wybieranych social mediów, które w określonych kategoriach wiekowych może mocno zagrażać pozycji lidera. Wśród formatów ogromną popularnością cieszą się stories oraz video – komunikacja poprzez stories nieustannie rośnie, a automatyczne oglądanie wszystkich treści jest już możliwe nie tylko na Snapchacie i Instagramie, ale również i na Facebook’u.

– Przy mnogości dostępnych kanałów i różnej ich skuteczności sieci handlowe będą musiały zmierzyć się w 2019 z kolejnymi wyzwaniami, które wynikają ze zmian zachowań konsumentów w związku między innymi z zakazem handlu w niedzielę. Przy zmniejszającej się liczbie dni handlowych pomocne może okazać się właśnie połączenie dobrodziejstw kryjących się w trendzie mobile z możliwościami oferowanymi aktualnie przez portale społecznościowe – tłumaczy ekspertka.

– Warto zatem postawić na komunikację dostosowaną do przeglądania na urządzeniach mobilnych oraz na jasne, krótkie i klarowne komunikaty, możliwie jak najbardziej angażujące odbiorców. Nadal niezwykle istotna dla sprzedawców, szczególnie tych sieciowych, będzie szybkość reakcji i bezpośrednio adresowane rozwiązywanie problemów konsumentów. Rosnąca popularność i możliwości chatbotów powinny ułatwić branży retail automatyzację reakcji, co przełoży się na wyprzedzanie konkurencji przez podmioty, które sprawnie wdrożą nowe rozwiązania. Duże znaczenie będzie miała również atrakcyjna i chwytliwa forma reklam – podpowiada Diana Stachera.

– Poznaliśmy już kreację Lidla („Jak sobota to tylko do Lidla…”) a w ślad za nią podążają następne firmy. Ważne, aby kolejne kreacje brały pod uwagę zachowania użytkowników internetu w Polsce i dostosowały kreacje przeznaczone do social mediów do możliwości urządzeń mobilnych (funkcjonowanie w poziomie oraz pionie, responsywne strony docelowe) – mówi.

Dodaje, że ograniczenie handlu do wybranych niedziel to nowa szansa na dalszy rozwój sprzedaży w e-commerce, którego skuteczną promocję sieci handlowe mogą również prowadzić kierując dużą część swoich działań na portale społecznościowe.

– 2019 rok niewątpliwie będzie niezwykle interesującym okresem dla wszystkich retailerów, nie tylko tych dużych i o sporych budżetach marketingowych. Może przynieść istotne zmiany dla wielu sprzedawców, którzy nie dostrzegą aktualnych trendów i zmian w zachowaniach nabywców. Nadal będzie to jednak czas należący do konsumentów, którzy z każdym dniem stają się coraz bardziej wymagający – podsumowuje Diana Stachera.

(31.01.2019 za portalspozywczy.pl)