Sklepy o powierzchni poniżej 400 m2 rosną w siłę w Europie Środkowo-Wschodniej

21.02.2019

Rynki Europy Środkowo-Wschodniej pokazują, że małe formaty sprzedaży detalicznej stanowią lwią część nowo powstających sklepów. Ponad 70% nowej powierzchni sprzedaży w 2018 roku stanowiły placówki o powierzchni mniejszej niż 400 m2. W Rosji i w Polsce wykorzystują to głównie dyskonty: Pyaterochka, Magnit czy Biedronka, które są liderami na swoich rynkach – wynika z analizy LZ Retailytics.

W porównaniu z poprzednimi latami szyldy sklepów convenience i proximity, takie jak Dino i Żabka w Polsce oraz Profi w Rumunii, stale zwiększają swój zasięg, wyprzedzając trendy rynkowe. Wszystkie trzy są przykładami małych sieci, które mimo trudnej konkurencji z powodzeniem osiągnęły duże znaczenie w kraju – uważają eksperci.

Zwracają jednak uwagę, że to niemiecki dyskont Lidl ma najlepsze „zdolności przystosowawcze”, rosnąc na każdym z rynków powyżej średniej dla danego regionu. Osiąga to dzięki systematycznemu rozwijaniu oferty sprzedażowej. – Biorąc pod uwagę siłę nabywczą w Europie Środkowej i Rosji, możemy spodziewać się silniejszego przesunięcia w kierunku koncepcji supermarketów w przyszłości. W tym samym czasie będziemy świadkami zmian zachodzących w sklepach osiedlowych, które będzie jeszcze lepiej opowiadać na potrzeby konsumentów, stawiając na wygodę zakupów – czytamy w analizie LZ Retailytics.

(21.02.2019 za dlahandlu.pl)