W jaki sposób Polacy korzystali z punktów odbioru przesyłek

07.03.2019

Sendit, właściciel serwisu Bliskapaczka.pl, sprawdził, w jaki sposób Polacy korzystali z przesyłek kurierskich dostarczanych do punktów w 2018 roku za pośrednictwem ich platformy.

Wraz ze wzrostem zainteresowania tego typu rozwiązaniem, rośnie liczba punktów, która w 2018 roku wyniosła 25 000, wzrastając o kolejne 7000 w stosunku do roku poprzedniego. Co istotne, punkty to już nie tylko paczkomaty, ale wiele sieci i lokalizacji jak m.in. sklepy, kioski, placówki Poczty Polskiej.

Jak wykazały dane firmy Sendit, w 2018 roku najwięcej przesyłek dostarczono do punktów za pośrednictwem platformy Bliskapaczka.pl na terenie największych miast Polski, takich jak kolejno m.in.: Warszawa z wynikiem 33 047, Kraków – 13 639, Wrocław – 13 131, Poznań – 8999, Gdańsk – 8865, Gdynia – 4077, Rzeszów – 2937 czy Opole z wynikiem 1917. Chociaż najwięcej, bo 27,4% wszystkich dostaw do punktów odnotowano w największych miastach Polski powyżej 500 000 mieszkańców, zaraz za nią plasują się miasta dawniej wojewódzkie, o zaludnieniu w przedziale 100 000 – 500 000 z wynikiem 26,9%. Za nimi, kolejno: miasta od 30 001 do 100 000 mieszkańców – 22,1%, miasteczka od 10 001 do 30 000 z udziałem 17,1% oraz niewielkie miejscowości do 10 000 mieszkańców, na terenie których dostarczanych jest 6,5% wszystkich przesyłek do punktów.

Zaskakujące były wyniki dotyczące liczby odbiorów w punktach w przeliczeniu na 1000 mieszkańców, gdyż okazuje się, że współczynnik ten jest najwyższy w mniejszych miejscowościach, często należących do aglomeracji miejskich. Liderem pod tym względem w 2018 roku była miejscowość Koziegłowy z wynikiem 59,5, a za nią, kolejno, m.in.: Podkowa Leśna z wynikiem 45, Przecław – 39,2, Siechnice – 38,8, Dobra – 32,4 czy Serock z wynikiem 30,8. Dla porównania, spośród dużych miast (pow. 500 000 mieszkańców), najlepiej w tym rankingu wypadł Wrocław, który uplasował się na 33 pozycji z wynikiem 20,8. Warszawa zajmuje okrągłe, 50 miejsce z wynikiem 19,2. Można więc zauważyć, że dostawa do punktów jest najpopularniejsza wśród mieszkańców małych miejscowości.

Tradycyjne przesyłki kurierskie pod drzwi wciąż cieszą się wśród Polaków największą popularnością, jednak z roku na rok rośnie również zainteresowanie dostawami do punktów. Jak wynika z danych platformy Sendit.pl, ich liczba w 2018 roku – w stosunku do poprzedniego – wzrosła o blisko 39%.

Które firmy kurierskie realizowały najwięcej dostaw w punkt? W 2018 roku największą popularnością cieszyły się punkty InPost, w których Polacy odebrali ponad 76% wszystkich paczek. Zdecydowanie mniej przesyłek odnotowano kolejno w: Kioskach Ruchu, placówkach Poczty Polskiej, DPD oraz UPS.

(07.03.2019 za dlahandlu.pl)