Koszyk cen: Piotr i Paweł nie jest już w stanie dotrzymać cenowo kroku konkurentom

07.03.2019

Jak wynika z analizy Koszyka cen dlahandlu.pl, w ciągu roku niższe ceny notowaliśmy w Polomarkecie, podobne jak rok temu w Stokrotce. Natomiast sieć Piotr i Paweł, która przez lata odcinała się od słowa delikatesy, utrzymując supermarketowy poziom cen, w 2018 roku wystrzeliła z podwyżkami rzędu 30-40 zł w ujęciu rdr.

A oto pełne zestawienie w ramach monitoringu cen 50 produktów w 5 sieciach supermarketów:

W sklepach z logo Polomarket zakup 50 produktów z Koszyka to wydatek 283-284,5 zł, co oznacza podwyżkę zaledwie o 1 zł na przestrzeni ostatniego 1,5 miesiąca. Rok temu za podobne zakupy płaciliśmy 289 zł, czyli obecnie jest o 5-6 zł taniej rdr.

W ostatni weekend za Koszyk 50 produktów w Intermarche płaciliśmy od 285 zł na Górnym Śląsku do 301,5 zł w Warszawie w porównaniu z wydatkiem od 288 do 299,5 w styczniu br. Rok temu ceny wahały się od 279 zł do 290, co oznacza wzrost cen o 6-11 zł rdr.

Sieć Stokrotka zaproponowała 50 produktów z Koszyka w cenie od 289 do 292 zł czyli o 7-9 zł drożej niż w styczniu br. (282 do 283 zł). Rok temu ceny były podobne i wahały się od 288 do 290,5 zł.

W sieci Mila podobne zakupy można zrobić płacąc od 291,5 do 300,5 zł w porównaniu do 291-292 zł, w styczniu br. Dla sieci Mila walka o dobre postrzeganie cenowe nie jest obecnie priorytetem, bo w 2019 roku szyld Mila zasili sieć Delikatesy Centrum (Eurocash), by stworzyć jedną z większych sieci supermarketowych pod tym brandem, do którego należy obecnie ponad 1500 placówek.

Z kolei w Piotrze i Pawle za 50 produktów z Koszyka płacimy od 307 zł do 320 zł. To kolejny miesiąc, gdy ceny w Piotrze i Pawle galopują. W styczniu podobne zakupy kosztowały od 300 do 317 zł w zależności od miasta, zaś rok temu płaciliśmy od 277,35 zł w Trójmieście do 281,21 zł na Górnym Śląsku. Oznacza to podwyżkę na poziomie 30-40 zł rdr.

Monitoring przeprowadzili ankieterzy dlahandlu.pl i taketask.pl. Badanie wykonano w weekend 22-23 lutego 2019 roku.

Od początku 2014 roku dlahandlu.pl pozyskuje dane jedynie w drodze bezpośrednich spisów cen w sklepach, w terminach znanych tylko redakcji. Koszyk cen dlahandlu.pl uwzględnia ceny 50 produktów brandowych, a jedynie w przypadku ich braku rynkową cenę średnią dla danego produktu. W wypadku, gdy produkt występuje w sklepie w innej gramaturze niż przyjęta w projekcie i podana na stronie, cena jest przeliczana do wskazanej wielkości, np. 1 litr, 1 kilogram, 450 g w przypadku wędlin, itp.

(07.03.2019 za dlahandlu.pl)