Patenty e-sprzedawców na zdobycie klientów

11.03.2019

Internet sporo zmienił w naszym życiu, ale reguł prowadzenia biznesu nie wywrócił do góry nogami – taki wniosek płynie z opinii kilkuset właścicieli sklepów internetowych przebadanych na potrzeby raportu Shoper 2018 „Multiwyzwania”. Zapytani, co ich zdaniem ma największe przełożenie na sprzedaż najczęściej (49% odpowiedzi) wskazywali na systematyczne wzbogacanie oferty i obsługę klienta na wysokim poziomie. Czyli esencję handlu od tysięcy lat.

Pozostałe odpowiedzi sprzedawców dotyczą już jednak działań typowych dla XXI w. i specyfiki handlu w sieci. – Raport pokazuje, że tylko 4% sprzedawców nie prowadzi żadnych działań, aby przyciągnąć klientów do swojego sklepu. Zdecydowana większość stosuje ich cały szereg – od promocji na Facebooku po udział w targach. Za przekonaniem właścicieli o skuteczności niektórych metod stoi analiza z wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi, często jest to po prostu intuicja. Jednak ich poparte doświadczeniem preferencje dają już pewną wskazówkę dla początkujących, jak rozwijać e-biznes – mówi Dominik Cisoń, Customer Success Specialist w Shoper.

Niemal połowa (46% sklepów) uważa, że skuteczna sprzedażowo jest reklama w sieci. Nieco mniej (41%) dodaje działania w mediach społecznościowych. Te odpowiedzi uzupełniają się. Z innego pytania zadanego w badaniu wynika bowiem, że sklepy najchętniej prowadzą kampanie w sieci w największych mediach społecznościowych – na Facebooku i Instagramie, choć popularne są również Google Adwords. Właściciele sklepów wskazują również na prowadzenie atrakcyjnej polityki cenowej, zdobywanie rekomendacji od zadowolonych klientów i budowanie wizerunku jako metody, które przynoszą sukces sprzedażowy.

Większość sprzedawców (57%) deklaruje, że oferta ich sklepu dostępna jest także w serwisie Allegro. Z drugiej strony, tylko co piąty uważa, że obecność na portalach aukcyjnych przekłada się na wzrost sprzedaży. Tylko co dziesiąty ankietowany widzi korelację między obecnością ich e-sklepu w porównywarkach cen a wzrostem sprzedaży. Podobnie jest z inwestycją w lepszą szatę graficzną. Tylko 15% właścicieli sklepów jest zdania, że atrakcyjny wygląd witryny sklepowej poprawia ich wyniki sprzedażowe, ale mimo to 41% pracowało nad jego poprawieniem w 2018 roku, a co czwarty planuje ulepszać szatę graficzną w tym roku.

Oprócz pozycjonowania (zainwestować w nie chce 55% sklepów), najwięcej sprzedawców (59%) chce w tym roku skupić się na wprowadzeniu do oferty nowych marek i produktów, a 23% na uatrakcyjnieniu wizualnej strony sklepu.

Po kilka-kilkanaście procent głosów otrzymały inne metody działań, w tym całkiem nowatorskie jak wprowadzenie nowych metod płatności, uruchomienie chatbota, czy skorzystanie z usługi Shoper Kampanie. Pokazuje to, że właściciele wiedzą, że oferta jest najważniejsza, ale nie boją się próbować nowych dróg rozwoju.

(11.03.2019 za portalspozywczy.pl)