Sklepy online i offline to dla klientów jedno doświadczenie zakupowe

11.03.2019

Przez internet kupujemy często i dużo. Do koszyka wkładamy zarówno ubrania, sprzęt RTV i AGD, jak i produkty spożywcze. Eksperci wskazują, że trend ten będzie się nasilał, a tradycyjne obiekty handlowe będą musiały się do niego dostosować, zmieniając swoje dotychczasowe przeznaczenie – mówi Piotr Panek, Business Director z Workshop.re, firmy projektującej lokale w centrach handlowych.

Z raportu „E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-Commerce Polska” wynika, że osoby robiące zakupy przez internet stanowią 56% wszystkich internautów objętych badaniem. To o 2% więcej niż w roku 2017. Wyższy wzrost odnotowano w przypadku zakupów na zagranicznych stronach. W 2018 roku 23% użytkowników zdecydowało się skorzystać z tego typu usługi, a więc o 7% więcej niż w 2017. Najsilniejszą grupą są osoby w wieku poniżej 34 roku życia – 64%, które posiadają co najmniej średnie wykształcenie – 75% i dobrze oceniają swoją sytuację finansową – 54% wszystkich respondentów.

– Popularność zakupów online sukcesywnie wzrasta. Już w tym momencie niektóre branże, w tym sklepy z elektroniką czy księgarnie, generują wyższe dochody, sprzedając swoje produkty przez internet, aniżeli w sklepach stacjonarnych. Katalizatorem takiego stanu rzeczy jest ogromny rozwój technologii, a co za tym idzie e-sklepów, a także firm kurierskich. Wśród największych zalet tego typu zakupów, należy wymienić wygodę, oszczędność czasu, szeroki wybór asortymentu, dogodne sposoby dostawy, a także całodobową dostępność czy możliwość bezpłatnych zwrotów, na które decyduje się już coraz więcej marek – mówi Piotr Panek, Business Director z Workshop.re, firmy projektującej lokale w centrach handlowych.

Jak podaje Gemius, liderem zakupów internetowych pozostaje Allegro. Dużą odwiedzalnością cieszy się też chiński serwis Aliexpress, a także Media Expert i Empik. Z kolei z raportu Koszyk Roku 2018 wynika, że do najlepszych e-sklepów w Polsce należy taniaksiazka.pl, wittchen.com i saturn.pl.

Sklepy stacjonarne nie powinny pozostawać bierne wobec dynamicznie rozwijającego się sektora e-commerce. Z badania Knight Frank wynika, że sklepy online i offline to dla klientów tak naprawdę jedno doświadczenie zakupowe. W praktyce oznacza to konieczność dopasowania sprzedaży stacjonarnej do sprzedaży internetowej, rozwijania marki wielokanałowo, a więc wychodzenia naprzeciw oczekiwaniom klientów.

Do najważniejszych usług, które łączą obie formy sprzedaży, należy click&collect, możliwość sprawdzenia przez internet dostępności produktu w sklepie stacjonarnym, możliwość zwrotu w sklepie tradycyjnym rzeczy kupionych przez internet, a także różnego rodzaju programy lojalnościowe, obecność marki w mediach społecznościowych czy oferowanie aplikacji mobilnej sklepu.

(11.03.2019 za portalspozywczy.pl)