Trendy w opakowaniach dla produktów mlecznych

23.04.2019

Opakowania, podobnie jak same produkty, podlegają licznym trendom, modom i ciągłym zmianom. W tej chwili głównym, chociaż nie jedynym, kierunkiem zmian jest ekologia.

Najbardziej znaczący trend konsumencki to przede wszystkim wzrastająca troska o środowisko naturalne. Jak mówi Kinga Sieradzon, dyrektor generalna Tetra Pak na rynek polski, czeski, słowacki i węgierski, konsumenci coraz częściej sięgają po opakowania, które pochodzą z surowców odnawialnych, z możliwością pełnego recyklingu. Kluczowy jest dla nich wybór produktów spożywczych w opakowaniach, w których wykorzystuje się jak najmniej komponentów plastikowych. – Przykładem są tu właśnie opakowania kartonowe, składające się w znakomitej części z papieru, pochodzącego z celulozy z drewna, a więc surowca odnawialnego – mówi Kinga Sieradzon.

Właśnie powstał polski Pakt na rzecz zrównoważonego wykorzystywania tworzyw sztucznych. Pakt zawiązała grupa firm wprowadzających na rynek produkty w opakowaniach z tworzyw sztucznych i firmy związane z łańcuchem wartości opakowań – liderzy swoich branż, a także organizacje branżowe i pozarządowe. Jego celem jest wypracowanie sposobów na bardziej zrównoważone wykorzystywanie tworzyw sztucznych w polskiej gospodarce. Polska czwartym krajem na świecie, w którym realizowana jest taka inicjatywa międzysektorowa. W deklaracji podpisanej w Warszawie, sygnatariusze paktu zobowiązali się, że do końca 2019 roku stworzą „mapę drogową” przejścia na bardziej zrównoważone wykorzystywanie tworzyw sztucznych w Polsce. – W Danone głęboko wierzymy w to, że plastik nigdy nie powinien trafiać na trawniki, do lasu czy do morza. Dlatego przystąpiliśmy do polskiego paktu, dzięki czemu wspólnie zbudujemy model lepszego wykorzystywania opakowań. Zawiązana właśnie współpraca przełoży się na konkretne rozwiązania, które przyczynią się do lepszego i mądrzejszego korzystania z tworzyw sztucznych w Polsce – mówi Paweł Kwiatkowski, sekretarz generalny w grupie spółek Danone.

Dyrektor Tetra Pak podkreśla, że wszystkie materiały, z których zbudowany jest karton do płynnej żywności mlecznej (papier, aluminium i polietylen), nadają się do ponownego przetworzenia. – W Polsce z kartonów odzyskuje się w głównej mierze wysokiej jakości włókno celulozowe, które może być następnie wykorzystywane jeszcze wiele razy. Uzyskiwana jest także frakcja polimerowo-aluminiowa, która służy do produkcji wielu przedmiotów dla gospodarstwa domowego. Każdy komponent naszego zużytego opakowania stanowi wartościowy surowiec wtórny – podkreśla.

Jednak eliminacja plastiku i podejście proekologiczne, to nie jedyny ważny trend na rynku opakowań. W branży mleczarskiej dostrzegalny jest wzrost zainteresowania opakowaniami typu „on-the-go”, o mniejszych pojemnościach, wygodnych w codziennym użytku. – Z pewnością jest to odpowiedź na potrzeby konsumentów, którzy żyją aktywnie, często w biegu. Jogurty, mleko smakowe czy mleczne napoje funkcjonalne, które można wypić poza domem, cieszą się coraz większą popularnością. Widać też tendencję do wyboru opakowań wyraźnie podkreślających charakter marki lub konkretnego produktu mlecznego. Jako przykład można podać opakowania kartonowe dla produktów BIO, zdecydowanie wyróżniające się na półce – mówi dyrektor Sieradzon. Dostrzegają to również przetwórcy. – Opakowania dostosowujemy do potrzeb konsumentów, również tych związanych z przechowywaniem i serwowaniem produktu. Bierzemy pod uwagę zmieniający się tryb życia i konsumpcji (od 2017 roku mocno wpisujemy się, w coraz bardziej popularny trend produktów spożywczych „on the go”, które wymagają odpowiednich opakowań). Dbamy o dostępność w ofercie różnych wielkości i gramatur produktów – mówi Bartosz Grochal, rzecznik prasowy SM Mlekpol.

W handlu detalicznym stale rośnie znaczenie sieci handlowych. Dystrybutorzy mają także swoje oczekiwania. Jak zauważa przedstawiciel Tetra Pak, jest szereg parametrów, na które sieci handlowe zwracają uwagę. Kluczowa jest dla nich efektywność transportu i łatwa logistyka. – Kartony na mleko i płynne przetwory mleczne Tetra Pak są zaprojektowane właśnie z myślą o efektywnym transporcie i dystrybucji – ma to znaczenie nie tylko dla sklepów, ale też pozytywnie wpływa na szeroko rozumiane środowisko. Wyraźnie widać odzwierciedlenie rosnącego zainteresowania konsumentów tematami środowiskowymi, co skłania także sieci handlowe do poszukiwania dobrych partnerów i rozwiązań – mówi Kinga Sieradzon. W tym kontekście warto przypomnieć, że w kwietniu br. Carrefour Polska, jako pierwsza sieć wielkiej dystrybucji, został sygnatariuszem polskiego paktu na rzecz zrównoważonego wykorzystywania tworzyw sztucznych. Inicjatywa, której celem jest wypracowanie sposobów na bardziej zrównoważone korzystanie z plastiku i innych tworzyw sztucznych w polskiej gospodarce, została zawiązana przez największe firmy wprowadzające na polski rynek produkty w opakowaniach z tworzyw sztucznych, te związane z łańcuchem wartości opakowań, a także przez organizacje branżowe i pozarządowe.

(23.04.2019 za Roman Wieczorkiewicz, portalspozywczy.pl)