Trzy taktyki wybierane przez sieci na drodze do bycia eko

30.04.2019

– Sieci FMCG wybierają jedną z trzech głównych taktyk, na drodze do prowadzenia biznesu w sposób bardziej zrównoważony. Są to: Minimalizuj, Odzyskuj, Wyeliminuj – mówi Michelle Grant, kierownik działu sprzedaży detalicznej Euromonitor International.

Pierwsza z nich, taktyka Minimalizuj, polega na tym, że detaliści zmniejszają wykorzystanie opakowań z tworzyw sztucznych. Przykładem takiego działania może być Marks and Spencer, który w 2017 roku, w ramach projektu „Thin Air” w Wielkiej Brytanii zmniejszył ilość powietrza w opakowaniach popcornu. Dzięki temu materiał opakowaniowy jest o 37% mniejszy przy tej samej wadze produktu.

Przykładem działań w ramach kolejnej taktyki, Odzyskuj, jest Aldi, który do 2025 roku planuje wykorzystać w swoich produktach tylko opakowania nadające się do recyklingu, wielokrotnego użytku lub kompostowania.

Z kolei taktyka Wyeliminuj to motto sklepów spożywczych „Zero Waste”, które pojawiają się w Europie Zachodniej. – Konsumenci przynoszą własne pojemniki, do produktów kupowanych na wagę. Przykładem „zerowego sklepu” spożywczego w Szwecji jest sieć Gram. Istnieją dwie podobne koncepcje w Wielkiej Brytanii – The Bulk Market i The Zero Waste Shop. I kolejny niezależny sklep spożywczy, Original Unverpackt, w Berlinie – wymienia Michelle Grant.

Przypomnijmy, 4 lipca 2018 roku wszedł w życie tzw. Pakiet odpadowy, a 27 marca 2019 roku Parlament Europejski zatwierdził tzw. Dyrektywę plastikową (The Single-Use Plastics Directive). Obie regulacje wyznaczają krajom członkowskim na najbliższe lata nowe, bardzo ambitne cele w zakresie zbiórki tworzyw sztucznych, jak i ich recyklingu.

(30.04.2019 za dlahandlu.pl)